Chciałem się z Wami podzielić kilkoma uwagami na temat OM642 i jego „cieknięcia”. Już kilkukrotnie zahaczałem o ten temat prowadząc ten blog. Mam wiele pytań od Was w sprawie wycieku oleju, który najczęściej pojawia się na łączeniu silnika ze skrzynią, notabene mocno mylącego posiadacza tego auta, który jest przekonany o wycieku na uszczelniaczu wału korbowego.
I tu pojawia się zaskoczenie, ponieważ w większości przypadków wyciek oleju mamy w dwóch miejscach. Pierwszym z nich jest chłodniczka oleju, umiejscowiona pomiędzy „V-kami”. Drugim natomiast jest podpora turbosprężarki, o której w tym poście chciałbym się skupić .
Podpora turbosprężarki „stoi” na jednej uszczelce.
Strzałka na fotografii obok wskazuje jej umiejscowienie. Bardzo często zdarza się, że albo przy bardzo dużym przebiegu silnika, lub po prostu ze zużycia pod tą uszczelką dochodzi do wycieku. Fotografia poniżej prezentuje miejsce wycieku oleju pod podporą turbosprężarki.
Podpora posiada również uszczelkę foto poniżej, która jest montowana na jej górnej części i łączy ją z turbosprężarką.
I właśnie na tej uszczelce „górnej” bardzo często OM642 łapie nieszczelność. Wielu powie, złej jakości uszczelki, a ja powiem jasne w niektórych przypadkach tak (jakość tych uszczelek jest różna) ja rekomenduję MB. Ale największym problem, jest to że większość turbosprężarek jest montowana w zły sposób, który powoduje odkształcenie uszczelki lub jej zagniecenie, które w niedługim czasie spowoduje wyciek oleju.
Dlatego też, prawidłowy montaż i użycie dobrej jakości uszczelek spowoduje, że wycieków na podporze turbosprężarki po prostu nie będzie.
Wracając do uszczelek MB, szczególnie górnej (OE A642 142 0781) która posiada specjalne „uszy” które są niezwykle pomocne podczas montażu turbosprężarki.
Kolejną bardzo istotną sprawą jest kondycja samej podpory. Jeśli silnik ma już duży przebieg 300 lub więcej tys km w górę i przynajmniej raz była „wyrzucana” turbosprężarka to była również zdejmowana podpora. Co za tym idzie, podpora również ulega zniszczeniu, zadrapaniu, jej powierzchnia nie przylega już precyzyjnie do turbosprężarki.
Zatem jeśli zakładasz używaną podporę, przeczyść ją delikatnie papierem ściernym, tak aby jej powierzchnia była jak najbardziej równa. To zapobiegnie szybkiemu zniszczeniu nowej uszczelki i prawidłowo uszczelni kanały olejowe.
Podsumowując, pamiętaj temat wycieku w OM642 nie zawsze jest związany z chłodniczką oleju (szczególnie jak ta została już zamontowana na fioletowych nowych „okularach”), a właśnie z nieszczelnością na podporze turbosprężarki.
Dlatego też bardzo ważna jest w tym przypadku dobrze przeprowadzona diagnostyka.
Szerokości bez wycieków :))))))))