Przejdź do treści

Common Rail – generacje, różnice

Jak działa Common Rail - kilka słów na ten temat

Technologia Common Rail jest jednym z najważniejszych osiągnięć w rozwoju silników wysokoprężnych. Dzięki niej nowoczesne diesle są cichsze, mają więcej mocy i są bardziej ekologiczne. System Common Raił diametralnie zmienił sposób, w jaki paliwo jest dostarczane do komory spalania. Głowna zmiana to z mechanicznego na kontrolowany elektronicznie.

W dalszej części artykułu postaramy się wyjaśnić, jak działa Common Raił, jak się zmieniał na przełomie lat, jakie są jego zalety i wady oraz jak wygląda jego budowa w praktyce.

Zasada działania systemu Common Rail

W klasycznych silnikach Diesla pompa paliwa mechanicznie sterowała momentem i ilością wtrysku. Układ Common Rail oddziela generowanie ciśnienia od momentu wtrysku paliwa.

a) Pompa wysokiego ciśnienia spręża paliwo do magistrali (główna szyna).

b) Ciśnienie w szynie jest utrzymywane na stałym poziomie od 1000 do 3000 barów.

c) Elektronicznie sterowane wtryskiwacze otwierają się dokładnie w momencie kiedy potrzebują wtryskiwać precyzyjną dawkę paliwa do cylindra.

d) Sterownik silnika (ECU) decyduje o momencie, liczbie i długości wtrysków w oparciu o parametry pracy silnika.

Wszystkie te cechy sprawiają, że silnik pracuje dużo ciszej, ma większą moc, niższe zużycie paliwa i zmniejszoną emisję spalin.

Generacje systemu Common Rail

Najważniejsze zalety systemu Common Rail

  • Większa moc i moment obrotowy – precyzyjny wtrysk poprawia spalanie 
  • Cicha praca silnika – wtrysk pilotowy redukuje hałas spalania
  • Elastyczność konstrukcji – system CR można stosować w autach osobowych, dostawczych oraz ciężarowych
  • Niższe zużycie paliwa – każda dawka paliwa jest optymalna 
  • Niższa emisja spalin – efektywne dopalanie mieszanki

Wady i wyzwania technologii CR

  • Wysokie koszty naprawy – wtryski i pompy wymagają idealnej czystości
  • Wrażliwość na jakość paliwa – zabrudzenia mogą zniszczyć układ.
  • Trudniejsza diagnostyka – wymaga specjalistycznych urządzeń.
  • Złożona elektronika – błędy czujników wpływają na cały proces spalania.

Jaka jest najbliższa przyszłość systemu Common Rail

Mimo ogromnego rozwoju napędów elektrycznych, Common Rail wciąż będzie rozwijany w pojazdach ciężarowych i przemysłowych. Nowe kierunki obejmują:

  • ciśnienia przekraczające 3500 bar,
  • czujniki ciśnienia wbudowane we wtryski,
  • paliwa syntetyczne i HVO,
  • współpracę z napędami hybrydowymi (48V).

Podsumowanie

Omawiany system Common Rail to kamień milowy w historii siników Diesla. Pozwolił połączyć oszczędność i moc z dużą kulturą pracy i zwiększył ekologię. Choć jest kosztowny w utrzymaniu, trudno wyobrazić sobie nowoczesny silnik wysokoprężny bez tej technologii.