Przejdź do treści

Automat Mercedesa 722.6 w Jeepie Grand Cherokee WH/WK – pancerna skrzynia, ale nie wieczna

Automat Mercedesa 722.6 w Jeepie Grand Cherokee WK
Automat Mercedesa 722.6 w Jeepie Grand Cherokee WH/WK


Cześć i czołem, dzisiaj kilka słów na temat automatycznej skrzyni biegów, która działa w naszych Jeepach 😉 Skrzyni skrzynia biegów 722.6, znana także jako NAG1 (New Automatic Gearbox), to kultowa konstrukcja Mercedesa, którą Jeep zaadaptował do swoich modeli z przełomu lat 2005-2010. Choć wielu z Was ceni ją za trwałość i płynną zmianę biegów, warto poznać jej słabe punkty oraz zadbać o regularny serwis, by uniknąć kosztownych awarii.

Zaczynamy 😀


🔧 Co to jest skrzynia 722.6 a może NAG1?

To 5-biegowa, elektronicznie sterowana automatyczna skrzynia biegów stosowana m.in. w:

  • Mercedesach (E, S, G, ML, CLK),

  • Chryslerach (300C),

  • Dodge’ach (Charger, Magnum),

  • oraz właśnie w Jeepie Grand Cherokee WK/WH.

Skrzynia ta ma solidną konstrukcję, obsługuje do 800 Nm momentu obrotowego, a jej największą zaletą jest zastosowanie blokady konwertera (lock-up), co zwiększa efektywność przy jeździe autostradowej.

🚙 Zastosowanie w Jeepie Grand Cherokee WH/WK (USA)

W Jeepie Grand Cherokee WK, skrzynia 722.6 (NAG1) występowała w następujących wersjach:

  • 3.0 CRD V6 (OM642) – diesel Mercedesa

  • 5.7L HEMI V8

  • 6.1L SRT8

WAŻNE !!!

W zależności od silnika, różni się również konwerter momentu obrotowego – nie są one zamienne między CRD a HEMI.

⚙️ Budowa i działanie

  • 5 przełożeń do przodu + 1 wsteczny

  • Płyta zaworowa sterowana elektronicznie

  • Wbudowany TCM (Transmission Control Module)

  • Typowa usterka: nieszczelna wtyczka 13-pinowa – najczęstszy powód wycieków oleju

🛢️ Wymiana oleju – ile i jaki?

Mimo że skrzynia była opisywana jako „dożywotnia” (Lifetime ATF), praktyka pokazuje coś innego. Dla długowieczności tej jednostki, regularna wymiana oleju to podstawa.

  • Typ oleju: MB 236.10 lub MB 236.14 (syntetyczny ATF)

  • Ilość przy pełnej wymianie (z konwerterem): 8.5-9 litrów

  • Wymiana statyczna (z miski)ok. 4-5 litrów

Zalecane interwały wymiany:

  • Co 40-60 tys. km (lub co 4-5 lat)

Wymień zawsze:

  • Olej ATF

  • Filtr oleju

  • Uszczelkę miski

  • Wtyczkę 13-pin – jeśli jeszcze oryginalna

🔄 Konwerter momentu obrotowego

To kluczowy element skrzyni. W Jeepie:

  • CRD – dedykowany konwerter z silnika OM642 (z blokadą)

  • HEMI / SRT8 – masywniejsze konwertery, projektowane pod wysoki moment obrotowy

Objawy zużytego konwertera:

  • drgania przy ruszaniu

  • szarpanie przy zmianie biegów

  • ślizganie się skrzyni przy przyspieszaniu

⚠️ Typowe usterki skrzyni 722.6

  • Wycieki z wtyczki 13-pin – powodują błędy TCM

  • Problemy z konwerterem (lock-up) – wibracje przy stałej prędkości

  • Zawory w valve body – objawy to szarpanie, wchodzenie w tryb awaryjny

  • Uszkodzenie TCM – najczęściej przez zalanie olejem (od wtyczki)

🛠️ Wnioski i porady

Skrzynia 722.6 to solidna i sprawdzona konstrukcja, ale nie jest niezniszczalna. 

Warto:

  • zaplanować regularny serwis skrzyni,

  • obserwować, czy nie ma wycieków z wiązki,

  • zadbać o czysty olej i filtr,

  • i nie ignorować wibracji przy ruszaniu – to może być konwerter.

📌 Ciekawostki:

  • Jeep używał różnych skrzyń biegów w modelach WH/WK, zależnie od wersji silnika:

    Silnik Skrzynia biegów
    3.7 V6 NAG1 / 722.6
    4.7 V8 545RFE (Chrysler)
    5.7 HEMI V8 NAG1 (do 2008), 545RFE (zależnie od rocznika)
    3.0 CRD V6 NAG1 (722.6 – Mercedes)
    6.1 SRT8 Wzmocniona NAG1
  • Wersja 3.7L z NAG1 jest mniej popularna niż CRD lub HEMI, ale również korzysta z 13-pinowego złączafiltra oleju, i tego samego typu ATF (MB 236.14 lub ATF+4).


🛠️ Różnice w wersji 3.7L

  • Konwerter momentu obrotowego: mniejszy niż w wersji HEMI/CRD

  • Sterowanie: takie samo – elektroniczne TCM, możliwe umiejscowienie w ECU

  • Olej: taka sama ilość (pełna wymiana ~8.5-9 litrów)