Jeep Grand Cherokee + Bilstein B8 5100 😉

Mój pojazd Jeep Gand Cherokee WH 3.0 CRD, ostatnie 100 tys km zrobił na amortyzatorach Monroe przód + oryginał Mopar na tyle. Od dłuższego czasu „kierowalność” pojazdem zostawiała dużo do życzenia. Przysłowiowa amerykańska „kanapa” na czterech laczkach :). Najgorsze jest to, że człowiek jeżdżący na codzień tym samym pojazdem nie do końca jest w stanie obiektywnie stwierdzić faktu „zgonu” jego zawieszenia. A uwierz, amortyzatory przód były w maksymalnej agonii. Tłoczysko wciśnięte już nie wstało ;(. Nadmienię, że nie upalam auta, jeżdżę raczej na 90% asfalt. 

Zacząłem robić przegląd rynku co do możliwości zastąpienia istniejących amortyzatorów nowymi dającymi komfort i bezpieczeństwo podróżowania. 

Głównymi założeniami jakie miałem na początku podejścia do tej wymiany było to, że wymieniam amortyzatory przód + tył bez wymiany sprężyn. Nie zależy mi na „liftowaniu”, tak jak pisałem prawie cały czas jeżdżę po „twardym”. 

Oczywiście, oprócz sprężyn które tak jak pisałem zostawiłem. Wiele elementów samej kolumny „weszło” nowych. Ale o tym później.

Zacznę od końca czyli od „tyłu” ;).

Już po wyjęciu amortyzatorów z pudełka widać, że obcujesz z inną klasą produktu. W żaden sposób nie chcę robić porównań i umniejszać innym znamienitym producentom. Tak jak już wspomniałem, moje poszukiwania poszły w kierunku jakości i wytrzymałości. 

Amortyzatory zarówno tył jak i przód prezentują się super. Rozważałem B6, ale po kilkunastu przeglądniętych testach na Youtube zadecydowałem, że wchodzę w B8 5100. Tak na prawdę chciałem lekko podnieść przód samochodu. Ta operacja się udała. Jeepek poszedł do góry z przodu o jakieś 0,75″ (19mm). I tu uwaga, decydując się na B8 5100 musisz wiedzieć, że minimalny zakres jego pracy to właśnie na 0,75″. 


Tak jak już wcześniej wspominałem, sprężyny zostały stare. Ale przy okazji wymieniłem gumy dolne i górne kolumny McPersona, oraz górne mocowanie amortyzatora. Zatem, oprócz starej sprężyny wszystkie części w kolumnie wrzóciłem nowe. 

1. Guma dolna MOPAR 52089330AB

2. Guma górna MOPAR 52089328AC

3. Mocowanie górne „Poduszka amortyzatora” BluePrint  ADA108029/ZAW

Dodatkowo wymieniłam odbojniki przód i tył. 

1. Odbój przód: 52089347AA

2. Odbój tył: 52089343AA

No i oczywiście amortyzatory 😉

1. Przód: Bilstein B8 5100 (24-225793)

2. Tył: Bilstein B8 5100 (33-225807)

Podsumowując ten post, muszę przyznać, że wybór jaki dokonałem był trafiony w 10-kę ;). Jazda Jeepem zamieniła się w przyjemność, nie ma denerwującego „myszkowania” po drodze. Pewnej nieprzewidywalności czego nie mogłem znieść w tym aucie. Auto prowadzi się jak nowe 😉 

Pozdrawiam, i życzę szerokości.