Mercedes OM642 - kilka słów o silniku
Mercedes-Benz OM642 to 3.0-litrowy silnik wysokoprężny V6 z turbodoładowaniem, który został wprowadzony do użytkowania w 2005 roku. Silnikiem tym zastąpiono poprzednie pięcio- i sześcio-cylindrowe silniki rzędowe OM647 i OM648. Jest to silnik wysokoprężny o pojemności 3,0 litrów, oferowany jest w wielu samochodach osobowych i dostawczych produkowanych przez Mercedes-Benz oraz pod marką Dodge, Jeep, Chrysler i Freightliner. Silnik ten jest wyposażony w aluminiowy blok cylindrów o kącie 72 stopni (V-ka), wyposażony w żeliwne tuleje cylindrowe z żeliwa szarego. W 2014 r. tuleje cylindrowe zostały zastąpione przez powłokę ścienną cylindra „Nanoslide” firmy Mercedes-Benz. Aluminiowa skrzynia korbowa silnika waży tylko 41 kg. Model OM642 jest wyposażony w kuty wał korbowy ze stali, który obraca się na czterech łożyskach, kute stalowe lekkie korbowody oraz aluminiowe tłoki z wgłębieniami w denkach tłoków, które zapewniają optymalny proces spalania mieszanki paliwowo powietrznej. Trzpienie korbowe są przesunięte o 48 stopni. Silnik jest również wyposażony w wałek wyważający, który obraca się z tą samą prędkością co wał korbowy. Każdy blok cylindrów wyposażony jest w głowicaę wykonaną z aluminium, z czterema zaworami na cylinder (łącznie 24 zawory) oraz wałkami rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych (DOHC).
Zawory są uruchamiane przez wałki rozrządu za pośrednictwem popychaczy rolkowych z hydraulicznym kompensacją luzu zaworowego. Wałki rozrządu są napędzane łańcuchem. Silnik wykorzystuje podwójny łańcuch rozrządu. Łańcuch ten napędza również wałek wyrównoważający i wysokociśnieniową pompę paliwową. Pokrywy głowicy są również wykonane z aluminium.
Silnik OM642 jest również wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku common rail trzeciej generacji. Zastosowano w nim wtryskiwacze piezoceramiczne zamiast wtryskiwaczy używanych wcześniej z zaworami elektromagnetycznymi. Dysze wtryskiwaczy mają osiem otworów (w poprzednich silnikach było siedem). Nowe wtryskiwacze piezoelektryczne umożliwiają wykonanie do 5 wtrysków paliwa w cyklu. Pompa wysokiego ciśnienia zapewnia maksymalne ciśnienie wtrysku 1,600 bar (23,000 psi). Ten silnik wysokoprężny jest turbodoładowany przez turbosprężarkę turbinową z turbiną o zmiennej geometrii (VNT lub VGT – turbosprężarkę o zmiennej geometrii) – Garrett GT2056VK.
Turbosprężarka VNT jest sterowana elektronicznie przez moduł ECU (Bosch EDC17) i może zmieniać kąt łopatek turbiny w celu dostosowania do stanu pracy i obciążenia, zapewniając optymalne ciśnienie doładowania. Układ dolotowy jest wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego, która obniża temperaturę powietrza dolotowego do 95 stopni Celsjusza.
Aby sprostać coraz bardziej surowym przepisom dotyczącym emisji spalin, istnieją dwa utleniające katalizatory czyszczące spaliny nowego silnika Mercedes 3.0L V6. Ponadto silnik jest wyposażony w układ recyrkulacji spalin (EGR/AGR) i wykorzystuje filtr cząstek stałych (DPF), aby jeszcze bardziej obniżyć poziom emisji spalin. Niektóre najnowsze pojazdy mogą być wyposażone w układ wtryskowy mocznika firmy AdBlue.
W 2017 roku producent wydał najnowszy silnik wysokoprężny – Mercedes-Benz OM656. Ten rzędowy silnik sześcio-cylindrowy zastąpił OM642 V6.
0 komentarzy